Dialogskrivande

Sitter med veckans skrivuppgift framför mig. Dialog. Har haft en väldigt lättsam inställning till veckans uppgift eftersom jag tänkt att det inte skulle bli så svårt. Men hjälp! Jag kör fast hela tiden!

Hur gör man för att få det att flyta naturligt? För att inte skriva ut för mycket? För att inte skriva för lite? Hur gör man för att väva ihop det viktiga med utfyllnadsorden? För att väva ihop det sagda med det osagda?

Ett krav som finns på texten är att det ska finnas något i dialogen mellan de två karaktärerna som inte nämns, något som de undviker. Och jag vet ungefär vad detta något ska vara, jag vet hur de två karaktärerna är, hur deras relation ser ut och varför de pratar med varandra. Men att få ihop allt verkar betydligt lättare sagt än gjort. Är på min andra version just nu och har just kört fast igen.

Ska lägga kvällen på detta och bakna mitt huvud blodigt mot de idéer jag arbetat fram. Om jag inte får ihop det ikväll måste jag tänka om. Tillbaka till ruta ett. Hoppas att det inte måste bli så!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback